nak klik pon bolehlah =)

Wednesday, May 25, 2011

nasib kali ni agak baik

salam =)

harinih hari ke3 aku praktikal dekat pharmacyAlpha. dekat2 area rumah aku je pon. sehari aku pergi average 2 jam setgah. tuh pun sampai rumah tido x hengat dunia mcm bkerja 12jam sehari. funny aku nih. bile aku balik je mesti mak aku kate baru je tengok aku pergi kerja, tup2 aku dah terkedek2 sampai rumah. haha. aku mmg pemalas. haish haish. pharmacist dekat tempat aku nih chinese. dari sem lepas aku mmg aim nak kerja dgn chinese. yes. dapat. muda and hensem lagi tuh. untung badan. ha2.

retail pharmacy ni consider baru. baru nak hidup carik customer. so, peluang aku sangat tipis nak tengok patient dtg bawak prescription. Mr. Du plak jenis x simpan prescription patient. so, aku agak missed di situ utk screenig prescription doctor. okeh. sudah rugi. hari2 aku spend time dgn Mr.Du memandangkan waktu bkerja aku dari 9am-11.30am x same dgn waktu pkerja yg laen. so, kalau xde customer kerja aku mmg borak borak dan borak dgn Mr.Du. maybe sbb umor die 27 taon, so, sekepala lah dgn aku kan. tapi seryes, aku salute tengok die layan customer. counsel customer. and greet customer. superb. suasana yg berbeza tyme aku kerja dgn pharmacist melayu dulu. ops. ;p

Mr. Du nih seryes x lokek ilmu. kalau aku diam je siapkan report, sure die akan pergi dekat aku tanya 'any problem liyana?". otak aku mmg banyak soalan. so, dengan Mr. Du hari2 diary aku tertulis dgn macam2 benda baru eventhou aku berpraktikal 2 jam je sehari. amazing. tiap kali aku cakap thank you sbb ajar, die akan jawab "saya x buat ape2. sy just kongsi ape sy tahu. awak tanye saya jwab. with me, report awak mesti cepat siap". seyes betol. report aku dah 8/10 siap. haha. kadang aku terpkir gak nak tolong die layan customer tapi risau aku blank bile customer sebot name ubat. so, time customer xde, aku tanye die cemane die boleh hafal semua ubat even die mude lagi. "our brain as a pharmacist can absorb many things. trust me liyana. one day, awak akn jadi mcm sy. kalau hafal name ubat is normal pharmacist. but superb pharmacist is when customer come die tahu name customer tuh and tahu ubat yg dorg perlukan" pengsan seketika.

till today, aku memang x dapat screening lagi prescription. ehe. tapi ramai kawan2 yg asek post gmbar prescription doctor kat FB. so, aku boleh je blajar from there. remarks di situ. tapi papepun. aku tetap bersyukur dapat pharmacist sebest Mr.Du. banyak info berguna aku dapat untuk prkatikal kali ni.

-why diarrheal patient kene amik ORS (oral rehydration salt) tapi bukan water to replace their fluid
-why patient yg amik supplement will gain weight. it is all supplements will increase appetite?
-whats is the best treatment for acne other than dalacin T
-Whats the differences btw pyretic and analgesic
-content ape yang perlu ade dalam product to lose weight
-whats the kandungan dlm product for diabetic patient
-preparation of augmentin antibiotic.
-why haemorhaidal products with same dosage form need to be store in different temp.

actually banyak lagi why and what dalam kepale aku. tp syukur. semua why and what selame tiga hari aku kat sane sudah pun terjawab. actually, esok aim aku nak tanye pasal oral contraceptive plak since tadi kawan aku tanye pasal prominent side effect die. aku dah bagi jawapan yg aku tahu and die kate betol. tapi better tanye yg pakar kan. we'ii wait tomorrow. seryes aku x berapa suke nak belajar scare skema. hafal2 ape benda orang cakap. then lupe. aku lebih memegang konsep "tengok, paham, tanya kalau x tahu and tanye jugak pape kalau tahu, then sure sampai bebile ingat". mudah kan. belajar ni x susah walau ape pun kos engko amik kalau kene pada cara dan jalannya. till then. aku dah penat. thnx 4 readin =)

No comments:

Post a Comment