nak klik pon bolehlah =)

Thursday, October 21, 2010

kenapa bukan medic?

assalamualaikum wbt.

sementelah aku sudah nk habis sem 3, tibe2 aku baru terpikir persoaln2 yg kerap dilontarkan kat aku waktu dulo2 smpailah kini.kenape kau x ambik medic? aah kn. baru tibe2 nk terpikir alasan2 yg bernas nak bagi sebab cita2 aku memg nk jadi doktor perubatan sebenarnya! oh nooo...salah jalankah aku? naye la liyana oi =( lagi lah naye bile aku perasan aku sangat cenderung kepada subjek2 seperti physiology n phatology. TAPI.. bukan immunology or microbiolgy.haha.hmm, tapi yg herannya aku jugak minat dengan core subject utk student pharmacy iaitu pharmacology. so liyana? pharmacy or medic???

ahahaha.dolu2 SPM aku x hebat.ak gagal dalam 1 subject penting iaitu biology.(gagal bukan failed ok.gagal dapt A jer).dengan keputusan yg x seberapa bagus itu, aku dioffer utk further study dlm bidang kejuruteraan dekat luar dr malaysia (tempat dirahsiakan.aku x nk korg jelesh.hahaha).time ni aku da konpius.sbbya salah satu cita2 besar aku memang nk belajar dekat oversea.tapi hanya dalam bidang perubatan sahaja.itu reason nape aku berada di malaysia sekarang. (hahah.ayat bajet power).

so, aku pon belajar la dlm bidang pharmacy di UIA.bukan medic.tape kenape phamcy ek? ohh.sebabnye ada banyak.tapi yg paling aku nampak sbb ALLAH sememangnya sudah aturkan yg terbaek utk aku.dats y im here, rx8 ;)

after setahun lebih dalam keluarga pharmacy nie.aku x nampak pon perbezaan ketara antara medic dan pharmacy.dua2 penting utk selamatkan nyawa patients.betol x doktor2 sekalian? jus doktor nie bak kate ayah aku, "eksen" lebey la sebab patient lagi nampak diorg dari kami.ha3.yer la.kiotrg memang dilatih tuk jadi humble.buat keje tapi x bgtahu org laen.ha3.nak lawan subjek sape lagi byk? ofcos la kitorg yg menang.nk tengok sape yg paling busy, kami jugak! nak lawan study week sape lg siket? mestilah kami jugak yg menang. so, medic ngn phamacy same hebat je sebenarnya kn.dats y kepada adik2 lepasan SPM yg nak melatih diri utk menjadi TABAH, SABAR dan CEKAL.silalah klik 'asasi pharmacy UIA" di borang UPU anda.he3.

ape lagi eh alasan aku? hah! selaen cita2 belajar di oversea, cita2 aku jugak bekerja dengan memakai "white coat" dan di hospital.jadi, memandangkan farmasi pon bekerja dengan white coat n di hospital+JPA bayar kitorg scholar same banyak dengan budak medic, thas the main reason why i prefer pharmacy than medic.he3.tak de lar.aku ni bukanlah berfikiran jauh tapi aku just suke memandang mase depan jer. kawan ayah aku cakap (dia seorg doktor), pharmacy ni belajar dia susah.tapi nanti bila da keje senang.while doktor sebaliknya.ohh.time tuh teros hati aku bertukar kepada pharmacy. "SAY NO TO ONCALL". aahhaa...tapi aku ade mistake sometg, dulo2 aku ingat pharmacist x der ONCALL tp sebaliknya ade.huwaaaaa!!! kesian laki n anak2 aku nanti.ish2.

da last reason why i choose pharmacy...is..




"saja kasi chance kat orang laen tuk amik medic ^-^Y "

p/s: attention! IM NOT A DOCTOR.but JUST A GREAT MUSLIM PHARMACIST TO BE.AMEEN!

No comments:

Post a Comment